Seniorer

GRUPPER MED TERMINSAVGIFT

Måndag

10.00-11.00  KONDITIONSSAL FÖR SENIORER (251), nivå 2, simhallen, konditionssal

10.15-11.00  SENIORHÅLLIGÅNG I TERAPI-BASSÄNGEN (301), nivå 1-2, terapi-bassängen

12.30-13.15  TULES –VATTENGYMPA (302), nivå 3, terapi-bassängen, VIP-utrymmet

12.30-13.30  PIGGA GRABBAR (201), nivå 2-3, simhallen, nedre salen

14.30-16.00  KONDITIONSSAL FÖR SENIORER (252), nivå 2-3, Veikkolan koulu, konditionssal

 

Tisdag

10.00-10.45 UPPFRISKANDE SIMNING FÖR VUXNA UTVECKLINGSSTÖRDA (351), terapi-bassängen, VIP-utrymmet

10.00-11.00 SENIORGYMPA (202), nivå 1, simhallen, nedre salen

11.30-12.15 NEURO-VATTENGYMPA (303), nivå 4, terapi-bassängen, VIP-utrymmet

12.30-13.15 LÄTT VATTENGYMPA (304), nivå 3, terapi-bassängen

13.30-15.00 KONDITIONSSAL FÖR SENIORER (253), nivå 2-3, Masaby, LTS Center

14.00-14.45 SENIORHÅLLIGÅNG I DJUPA DELEN (320), nivå1, stora bassängen, djupa delen                                                 

Onsdag

10.15-11.00   VATTENGYMPA FÖR RÖRELSEHÄMMADE (305),nivå 4, terapi-bassängen, VIP-utrymmet

10.30-11.15   SENIORHÅLLIGÅNG (321), nivå 1, stora bassängen, grunda delen

11.00-12.00   LADIES (203), nivå 2-3, simhallen, nedre salen

11.30-12.15   SENIORHÅLLIGÅNG (322), nivå 1, stora bassängen, grunda delen

12.00-12.45   LÄTT VATTENGYMPA (306), nivå 3, terapi-bassängen

14.00-14.45   STARTGRUPP I VATTENGYMPA (307), nivå 2-3, terapi-bassängen, VIP-utrymmet

Torsdag

10.00-11.00   KONDITIONSSAL FÖR SENIORER (254), nivå 2, simhallen, konditionssal

10.30-11.15   SOLSKEN I VARDAGEN-VATTENGYMPA (308), nivå 2-3, terapi-bassängen, VIP-utrymmet

11.00-12.30   KONDITIONSSAL FÖR SENIORER (255), nivå 2-3, Masaby, LTS Center

13.00-14.00   DANSGYMPA–STARKA BÅLMUSKLER (204), nivå 2-3, simhallen, nedre salen

14.00-14.45   SENIORHÅLLIGÅNG (326), nivå 1, stora bassängen, grunda delen

14.30-16.00   KONDITIONSSAL FÖR SENIORER (256), nivå 2-3, Veikkolan koulu, konditionssal     

Fredag

9.45-10.30  SENIORHÅLLIGÅNG (323), nivå 1, stora bassängen, grunda delen

11.00-11.45 STOLGYMPA (205), nivå 3, Veikkola ungdomslokal

11.00-12.00 SENIORGYMPA (206), nivå 1, simhallen, övre salen

TIMBESKRIVNING FÖR SENIORER

VATTENMOTION

SENIORHÅLLIGÅNG

Vattengympa för seniorer med god kondition. Kroppskontroll, balans och styrketräning samt uthållighetsträning. Utförs både i den grunda och den djupa delen av stora bassängen samt i terapibassängen. Nivå 1

LÄTT VATTENGYMPA

Vattengympa som främjar balans och muskelstyrka. Passar dig som vill börja med motionsidrott eller om du haft någon skada eller sjukdom och inte kunnat öva motion på en tid. Nivå 3.

TULES -VATTENGYMPA

För dig med problem i stöd-och rörelseorganen (tex. reuma, fibro, artros, osteoporos m.m). Målet är att förbättra muskelstyrkan, balansen samt öka rörligheten. Nivå 3.

NEURO- VATTENGYMPA

För personer med muskel- eller neurologiska sjukdomar (tex. MS, Parkinson, CP m.m). Målet är att förbättra muskelstyrkan, balansen, öka rörligheten samt ge avslappning. Nivå 4.

UPPFRISKANDE VATTENMOTION FÖR VUXNA UTVECKLINGSSTÖRDA

För personer med svag simkunnighet. Målet är att hitta ett eget tryggt och avslappnande sätt att röra sig i vattnet. För personer med dålig simkunnighet rekommenderas en stödperson i vattnet

VATTENGYMNASTIK FÖR RÖRELSEHÄMMADE

För personer med begränsad rörelseförmåga. Stödperson i vattnet rekommenderas. Målet är att förbättra muskelstyrkan, öka rörligheten och ge avslappning och glädje. Stödpersonen får ett gratis simningskort, varje gång från kassan. Nivå 4.

SOLSKEN I VARDAGEN-VATTENGYMPA

Målgruppen är rehabiliteringsklienter inom mentalvården. Mångsidig rörelseträning för både muskler och balans. Nivå 2-3.

SALVERKSAMHET

SENIORGYMPA

Konditionsgymnastik, som tränar din muskelstyrka och bibehåller rörelseförmågan, samt tänjningar. Nivå 1.

KONDITIONSSALSTRÄNING FÖR SENIORER

För personer som kan träna självständigt. Målet är att upprätthålla och förbättra muskelkonditionen. En del av övningarna görs på golvnivå. Ledd uppvärmning och tänjning. Nivå 2-3.

SENIOR CORE

Under timmen tränas rygg- och magmuskler, stödorgan och kroppskontroll. Passar både för nybörjare och för dig som utövat motion tidigare. Nivå 1-2.

PIGGA GRABBAR

Konditionsgymnastik för män. Styrke- balans- och koordinationsövningar med olika redskap. Styrketräning och tänjning görs i huvudsak på golvnivå. Nivå 2-3.

LADIES

Konditionsgymnastik för damer. Vi tränar muskelkonditionen, balansen, gör enkla stegkombinationer som tränar koordinationsförmågan. Styrketräningen och tänjningarna görs i huvudsak på golvnivå. Nivå 2-3.

STOLGYMPA

För seniorer, rörelsehämmade och personer med försämrad kondition. Stolen används både som redskap och stöd. Rollator eller rullstol är inget hinder. Nivå 3.

DANSGYMPA – STARKA BÅLMUSKLER

Ingen tidigare erfarenhet av dans behövs, inte heller danspar. Timstruktur; ca 30 min dans ( bl.a. vals, humppa, shottis, tango, jive, rock, polkka, salsa, cha-cha, line-dans), ca. 20 min förstärkning av rygg- och magmuskler, ca.10 min. tänjning el. avslappning. Nivå 2-3.

PERIODER

3.9.-16.12.2018 och 7.1.-19.5.2019.

Ingen ledd verksamhet: 15.- 19.10.2018, 18.–22.2.2019, 25.2.2019.

AVGIFTER

VATTENMOTION

Grupper med kursnummer 55€/ år eller 35€/ termin + simhallens inträdesavgift.Simkortet, som berättigar till inträde, skall alltid stämplas vid simhallens ingångs- och utgångsport, också då man använder VIP-utrymmet.

SALVERSAMHET

Grupper med kursnummer 45€/år eller 30€/termin

Nivåer

Välj nivå enligt din nuvarande kondition.

nivå 1: För personer med god kondition.  

nivå 2: För personer som inte utövar motion regelbundet. Aningen lugnare tempo än nivå 1.

nivå 3: Funktionsförmågan är försvagad. Anpassad vattengympa.

nivå 4: Betydande begränsningar i funktionsförmågan. Långsamt tempo. Egen assistent i bassängen rekommenderas.