Handikappservice
Kyrkslätts handikappserviceSocialarbetet inom handikappservicen betjänar personer som på grund av handikapp eller långvarig sjukdom behöver tjänster enligt handikappservicelagen eller lagen om utvecklingsstörda eller stöd för närståendevård.
Syftet med handikappservicen är att främja de handikappades förutsättningar att leva och vara verksamma som jämbördiga medlemmar av samhället samt att förebygga och undanröja olägenheter och hinder som handikappet medför. Du kan kontakta handikappservicen om du eller din närstående har ett handikapp eller en sjukdom som långvarigt orsakar särskilda svårigheter att klara av vanliga funktioner i livet.
Handikappservicen ordnar tjänster och stödåtgärder som hjälper de handikappade att klara av vardagen. En del av tjänsterna hör till tjänster som kommunen är särskilt skyldig att ordna och en del är behovsprövade stödåtgärder. Du kan ansöka om tjänster och stödåtgärder skriftligen med en blankett eller en fritt formulerad ansökan. Arbetaren vid handikappservicen utreder servicebehovet med dig.
Om du är klient inom personlig assistans och behöver skyddsutrustning för att skydda dig, ta kontakt med handikappservicen må och to kl 10-11 på numret 09 29671 eller din egen socialarbetare.
Aktuell information om coronaviruset
Brev till serviceproducenterna inom personlig assistans
Anvisning till arbetsgivare och deras personliga assistenter
Leverans av skyddsutrustning till klienter inom personlig assistans
Handikappservice kan sökas med följande blankett
Handikappservicens områdesindelning
Södra området och och svenskspråkiga klienter
Centrumområdet och klienter som bor någon annanstans än i Kyrkslätt O-U
Norra området och klienter som bor någon annanstans än i Kyrkslätt A-N och V-Ö
Kyrkslätts familjecentral
Stationsvägen 3
Om du kommer med bil sker ingången med hiss från parkeringshallen i Kirkkonummen Ostari (Stationsbågen 1)
Postadress Ervastvägen 2, 02400 Kyrkslätt
Telefontid må och to kl. 10-11
tfn. 09 29671
vammaispalvelut@kirkkonummi.fi