Engagerande temadag om välmående i Winellska skolan

13.05.2019 14:10

Kategori: Barn Unga Skolor Utbildning

Psykisk hälsa, sexualitet och välmående var temat för den temadag som skolans elevkårsstyrelse och väneleverna ordnade tillsammans i fredags. Det var första gången som elevkårsstyrelsen och väneleverna på det här sättet slog ihop sina krafter kring en temadag.

Initiativet till temadagen kom ursprungligen från en av elevkårsstyrelsens medlemmar, Vivi Lehtonen.

– Jag har själv fått diagnosen depression och ångest och det tog lång tid för mig att börja må bättre. Jag funderade länge på att det skulle vara bra med en temadag kring ämnet och sen kring jul, så vågade jag komma med mitt förslag.

De andra i styrelsen nappade genast på förslaget och fick också väneleverna med sig.

– Elevkårsstyrelsen och väneleverna jobbar med lite olika saker i skolan, berättar en av väneleverna Fanny Broman. Elevkårsstyrelsens uppgift är att arbeta för allas trivsel i skolan och vi vänelever jobbar mycket med relationer och i synnerhet med att stöda de nya sjuorna.

– Vi har jobbat med olika teman också tidigare, berättar elevkårens ordförande Artur Ekman, och väneleverna har t.ex. ordnat pride-dagar. Men den här gången slog vi ihop alla bitar till en stor temadag.

Programmet har eleverna själva ideat fram, och har också fått hjälp av lärarna.

– Lärarna har varit otroligt uppmuntrande och hjälpt oss med mycket, men samtidigt har vi fått ta mycket ansvar själv, berättar Artur. Dessutom var alla de föreläsare vi kontaktade otroligt positiva och ville gärna delta.

Temadagens program var både digert och intressant. Under dagen ordnades 20 olika workshoppar i två omgångar. Workshopparna leddes dels av skolans lärare och elever, dels av utomstående från Krisjouren för unga, Livslustprojektet, Luckan, Regnbågsankan, Kyrkslätts svenska församling, Ekvalita, Föreningen för förebyggande rusmedelsarbete (Ehyt) och Barnavårdsföreningen i Finland och handlade om olika saker som påverkar hur vi mår – till exempel om att ta kontroll över vardagen, kroppsideal, beroende och hur våra tankar påverkar oss. Dessutom fick eleverna prova på olika saker som kan få en att koppla av, bland annat skrivterapi, fotografering, musik, stickning, läsning och olika former av motion.

Ledarna för workshoparna avtackades med kokböcker.

Under dagen ordnades också två föreläsningar. Dagen inleddes med den svenska föreläsaren Micke Gunnarsson som är känd för sina föreläsningar om bland annat ungdomar och dagens samhälle. Han kommenterade själv sin föreläsning i skolan på följande sätt i ett Facebook-inlägg:

Efteråt besvarade Micke elevernas frågor – ungefär 130 stycken – i en direktsändning på Instagram.

På eftermiddagen föreläste Robson Lindberg, som kallar sig för världens bästa hjärnskadepatient. Robson fick en svår hjärnskada när han blev tacklad under en ishockeymatch. Han har alltid varit mycket tävlingsinriktad och passionerat intresserad av idrott, men skadan förändrade hans liv.

Under sin föreläsning talade han bland annat om fel och ansvar.

– Det är inte mitt fel att jag föll och fick en hjärnskada. Men det är mitt ansvar att ta hand om mig själv och att jobba för att bli bättre. Nå varför åker jag runt och berättar om det här i skolor? För att ha en hjärnskada är lite som att växa upp, det handlar om att ta ansvar för sitt eget liv och att lära sig att stå på två fötter.

Rektor Kristiina Koli tackade elevkårsstyrelsen och väneleverna för den fina temadagen, och konstaterade att hon under sin tid som rektor inte har stött på motsvarande initiativ från eleverna.

Svenska folkskolans vänner har gett bidrag för arrangerandet av temadagen.

Robson Lindberg var en av föreläsarna under Winellska skolans temadag